Het is niet zo gemakkelijk om die vraag te beantwoorden.
Het is veel gemakkelijker om te zeggen wat ikonen niet zijn:
- ikonen zijn niet illustraties bij bijbelverhalen; de ikonen
spreken een eigen taal en hebben een eigen boodschap.
- het zijn ook niet kunstwerken, in de zin van het product van
creativiteit van de ikoonschilder; bij ikonen gaat het niet
om de vraag of ze mooi zijn of niet, maar om de vraag of ze
"waar" zijn.
De traditie van het ikoonschilderen komt waarschijnlijk uit
Egypte, waar men van oudsher grote waarde hechtte
aan de "gestalte", de "verschijning" van mensen(de 'ba'):
in die gestalte, zo dacht men, kan iets zichtbaar worden van de
van de ziel die er in woont: dat grote mysterie. Wat is dan
die ziel? Is de ziel niet datgene dat ons verbindt met het
grote geheel? Het vermogen ook, dat we in ons dragen, om te
gaan beseffen hoe we ons verhouden tot de mensen om ons heen,
de geschiedenis, onze herkomst en onze bestemming? De ziel is
misschien ook wel de tuin die diep verborgen in ons ligt en
waarin we wonen. Uit Egypte stamt de eerbied voor de gestalte,
die ondermeer tot uitdrukking komt in de grote inspanningen
die men heeft verricht om de gestalte van de overledene te
conserveren. In de Fayum zijn mummieportretten gevonden, met
zuivere ikoongelaten, grootogig, fijnneuzig, van een
overgelijkelijke innigheid.
Ook bij ikonen gaat het meestal in de eerste plaats en vooral
om het gelaat van de heiligen. De ikoon bij uitstek is dan ook het gelaat van
Christus: want daarin licht het gelaat van God zelf op. Dat wil niet zeggen,
dat wij dat ook kunnen zien. Op
de ortodoxe feestdag, die gewijd is aan de ikoon van Christus
wordt gelezen: "Alles is mij door mijn Vader in handen
gegeven. Niemand weet wie de Zoon is tenzij de Vader; en wie
de Vader is, tenzij de Zoon en hij aan wie de Zoon het wil
openbaren. Daarop keerde hij zich naar zijn leerlingen
afzonderlijk en zei: "Gelukkig de ogen die zien wat gij ziet"
(Lucas 10:22-23).
Ikonen proberen iets vast te houden van het goddelijke licht
dat verborgen in de ziel van elk mens oplicht. Misschien kan
het ons wel aansporen om opmerkzaam te zijn, en na te gaan of
we in elkaar iets kunnen ontdekken van Gods gelaat.
Het woord "ikoon" is ontleend aan het Grieks: eikoon. Dat
woord komt ondermeer voor in het scheppingsverhaal: "God
schiep de mens naar zijn eikoon - naar zijn beeld." Wie zich
afvraagt wat een ikoon nu eigenlijk is, kan deze tekst niet
veronachtzamen.
In de brief aan de Colossenzen schrijft Paulus: "Legt de oude
mens af en bekleedt u met de nieuwe mens die op weg is naar
het ware inzicht, zich vernieuwend naar de eikoon van zijn
schepper." De ikoon is dus ook eigenlijk een afspiegeling van
het onzichtbare, goddelijke mysterie. Men spreekt dan ook wel
over "het goddelijke licht": wij moeten proberen om andere
mensen en ook ons eigen leven te zien in het goddelijke licht.
Maar dat kan niet: we kunnen een ander pas in het goddelijke
licht zien, als iemand er niet meer is. Op ikonen zul je dan
ook nooit mensen afgebeeld zien, die nog in leven zijn. Pas
als iemand er niet meer is wordt (soms) duidelijk wat ons in
hem/haar geschonken was. Zoals wij ook pas achteraf kunnen
weten, wat de betekenis van Jezus was, is en zal zijn voor
mensen en voor onze geschiedenis.
Het volgende gebed, een gebed voor de ikoonschilder, laat zien
dat de ikoonschilder er zich van bewust is dat hij voor een
welhaast onmogelijke opgave staat: het weergeven van de
goddelijke natuur. Dat kan natuurlijk niet. Maar de ortodoxe
Christen gelooft, dat de de hand van de ikoonschilder wordt
geleid door Gods Geest:
"Heer Jezus Christus,
In uw goddelijke natuur zijt Gij niet te meten,
noch te beschrijven. Toen de volheid der tijden
aanbrak hebt Gij - tot heil van de mensen
geboren willen worden uit de maagd en Moeder Gods
Maria. Gij hebt de menselijke natuur aangenomen,
gevormd uit het slijk van de aarde.
Wij danken U dat wij met diezelfde aarde
mogen proberen om aan Uw goddelijke stroom licht
en lucht te geven. In onze onwetendheid omtrent
uw verschijning is het niet meer dan een pogen; wij
zijn ons bewust van uw genade, die Gij ons
schenkt bij het werken aan deze ikoon,
die getuigt van Uw heil.
Houd ons vrij van alle kwaad,
vergeef de fouten en tekortkomingen:
van ons en van allen die deze ikoon
zullen vereren en gebruiken.
Mogen ze eer geven aan de Schepper van al het goede."
Het schilderen van ikonen is dus als het ware een herhaling
van de schepping met het slijk van deze aarde. D.w.z.: dat de
ikoon geschilderd wordt met "natuurlijke grondstoffen": met
water, eigeel, en pigmenten die in de natuur te vinden zijn.
Het doel is het doorgeven van de goddelijke stroom van lucht
en licht: God schiep de mens weliswaar uit de aarde, maar de
mens kwam pas tot leven toen God hem zijn adem inblies. Het is
de Geest die levend maakt. Hetzelfde geldt voor ikonen: niet
alle "ikonen" leven! Zo zijn volgens gelovigen ikonen die in
musea worden tentoongesteld, en ikonen die tot "kunst-object"
worden gemaakt, of tot handelswaar LEVENLOOS. Zulke ikonen
leven niet meer, en 'werken' dus ook niet meer.
Als een ikoon is voltooid dient die in de heilige ruimte van
de kerk ter goedkeuring te worden neergelegd (cf. hoe bij ons
het voornemen van mensen, die willen gaan trouwen, openbaar
moet worden gemaakt: zodat ieder de mogelijkheid heeft om
bezwaar aan te tekenen wanneer dat huwelijk in strijd is met
de geldende regels). Uiteindelijk kan dan zo'n ikoon, wanneer
geen bezwaren worden ingebracht, worden gewijd:
"Heer onze God:
laat neerdalen Uw Heilige Geest
op deze ikoon, die de knechten
van de heiligste Moeder Gods hebben gemaakt.
Zegen en heilig haar met Uw hemelse zegen
en geef haar kracht en vastheid
in een wonderdadige werking.
Maak haar tot genezer en tot bron van heilswerking
voor allen die tot U naderen in ziekten
en die, omwille van de Moeder Gods, uw heil verwachten.
Laat genadig allen - die voor deze ikoon de hoogzalige
Jonkvrouw en Moeder van onze Heer Jezus Christus waardig
vereren, en die tot U roepen om hulp - snelle hulp ten
deel vallen.
Neem hun zonden van hen weg
en laat hen delen in uw
weldadigheid".
Ikonen worden door gelovigen op één lijn gesteld met heilige
boeken, en met heilige mensen: ze worden met groot respect
behandeld omdat in die heilige boeken en in het leven van
heiligen iets zichtbaar wordt van wat wel "het goddelijk
licht" wordt genoemd. Wat wij gewoonlijk zien en wat wij
dagelijks opmerken is vaak onbetrouwbaar. Niet alles wat wij
"waarnemen" is ook "waar". Ikonen kunnen ons helpen om in te
keren en de weg te vinden naar de "ziel" van ons bestaan.
Naar de volgende pagina
Naar de inhoudsopgave
Reactie? Zend een E-mail
© Kerkwinkel Koinonia, 2011.