Het leven is in beginsel conflict. Dat betekent dat de mens
voortdurend voor de vraag staat: ga ik het conflict aan of
niet? Is het de moeite waard, om het conflict aan te gaan?
Wat het leven de moeite waard maakt zijn vaak heel kleine
dingen. Eerst voel je dat het leven de moeite waard is; pas
dan vraag je je af waardoor dat gevoel wordt opgewekt; soms
is het iets heel simpels: een druppel, een gebaar, of een lichtstraal.
Mensen denken wel eens dat ze alles kunnen begrijpen, wanneer
het hen maar duidelijk wordt uitgelegd. De waarheid is evenwel
dat er veel is wat een mens pas leert begrijpen door het leven
zelf.
De werkelijkheid kan alleen beschreven worden, wanneer we
daarin recht doen aan wat we ervaren aan die werkelijkheid:
werkelijkheid werkt immers op ons in.
In de kunstzinnige verbeelding ligt het besef besloten van een
onbekendheid met de werkelijkheid.
Geloven is: proberen te kijken achter wat we voor waar nemen
(waarnemen).
Je moet ook bedacht zijn op mensen, die niet houden van beweging
en verandering; er zijn mensen die niets fijner vinden dan
wanneer alles voorspelbaar is.
Volwassen zijn is de dingen voor jezelf kunnen houden: er zijn
zaken die zó horen bij het eigen bestaan, dat je daarmee niet
bij anderen moet aankomen. Door deze dingen mee te delen raak
je iets kostbaars van jezelf kwijt.
Er zijn veel ervaringen, die je maar liever geen 'naam' moet
geven: we leven in een tijd waarin alles benoemd moet worden.
En we verbeelden ons dat dit ook moet kunnen. Maar: wat van
waarde is kan veel van zijn glans verliezen, wanneer erover wordt
gepraat.
De grootste misdaden van de afgelopen eeuw werden begaan om de
mensheid te verbeteren.
Wat moet ik aan met het gegeven, dat er zoveel is vernield tijdens mijn
leven: dat er zoveel verloren is gegaan en zoveel mensen zijn omgekomen
door politiek geweld?
Welk belang hebben we bij onze herinneringen? Voorbije dingen
zijn oneindig kneedbaar. Wat we feitelijk willen is: terugvinden wie
we geweest zijn.
De wereld verloedert zo, dat veel jongeren de hoop verliezen.
Loutere individualiteit moet wel leiden tot een oorlog van
allen tegen allen: er moet dus zoiets zijn als een samenhang,
een relationaliteit.
De pijlers van de vrijzinnigheid (vrijheid en tolerantie) zijn
geworden tot pijlers van eenzaamheid.
Ik geloof in de mogelijkheden van geestelijke groei.
Terug naar gedachten online
Terug naar de indexpagina
Reactie? Zend een E-mail