Mithras doodt de stier |
MITHRAS EN CHRISTUS
Er
is wel gezegd dat wij Mithrasvereerders geweest zouden zijn in plaats
van Christenen wanneer Constantijn de Grote in 312 de slag bij de
Pons Milvius niet had gewonnen. Een feit is in elk geval, dat de
Mithrascultus in de eerste eeuwen van onze jaartelling zich heeft
verbreid over geheel Europa. De heiligdommen gewijd aan Mithras
waren uiteindelijk zowel te vinden in Roemenië en langs de Donau
waar die de grens vormde van het Romeinse Rijk als in Engeland,
Frankrijk, Italië en Spanje. Uit de schaarse gegevens blijkt dat
de aanhangers van Mithras het leven beschouwden als een krijgstocht
in dienst van de gerechtigheid. Het kan dan ook geen toeval heten,
dat juist veel soldaten zich aangetrokken voelden tot deze vorm van
godsdienstigheid. Onwillekeurig gaan je gedachten daarbij uit naar
wat Paulus zegt als hij het geloof ter sprake brengt - gesteld
tenminste dat hij het is geweest die de brief aan de Efeziërs
heeft geschreven -: "Trekt de wapenrusting van God aan om stand
te kunnen houden.... en houd stand, met de waarheid als gordel om uw
heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst" (Efeze
6:11.14). Is hier sprake van invloed van het Mithraïsme?
Het
Mithraïsme was een cultus die beschikte over geheime kennis:
over de wording van het leven, over de wijze waarop de kosmos was
georganiseerd en over de goddelijke krachten die de loop der dingen
bepalen en het fragiele evenwicht van de hemelsferen in stand houden.
Wie zich aansloot bij deze godsdienst kreeg deel aan deze geheime kennis:
daartoe doorliep men dan de verschillende 'graden', waaronder die van
'miles' (soldaat). Het is dan ook niet ondenkbaar dat iemand, die
in aanraking was geweest met Mithrasaanhangers, op de gedachte komt
dat je de gelovige kunt vergelijken met een soldaat. En historisch
gesproken is het denkbaar dat Paulus zoiemand was. Paulus was
afkomstig uit Tarsus, een stad in Cilicië, dezelfde stad
waar de filosoof Anthenodorus vandaan
kwam.
Een munt uit de tijd van keizer Gordianus III (3de eeuw), waarop Mithras staat afgebeeld terwijl hij de stier doodt; op de rand staat een Griekse tekst: Ταρσου Μητροπολεως - van de metropool Tarsus. |
Anthenodorus was een
gematigd stoïcijn; deze Athenodorus was één van de
leermeesters van keizer Augustus geweest. Er is wel gesuggereerd dat
deze keizer, om tegemoet te kunnen komen aan de religieuze behoeften
van zijn tijd, zocht naar de naam van een godheid die paste bij de
zorg voor het kosmische evenwicht en de handhaving van de geordende
werkelijkheid. Mithras, de naam van de oude Perzische lichtgod,
zou hier goed bij passen. In zijn speech op de Areopagos citeert
Paulus, als we Lucas tenminste mogen geloven, Aratus - een andere
stoïcijnse filosoof uit de school van Tarsus: "In hem
leven en bewegen wij..." (Handelingen 17:28).
Klaarblijkelijk was Paulus vertrouwd met het gedachtengoed van deze
denkers. Gesteld dat het inderdaad zo is dat keizer Augustus door
Anthenodorus op de gedachte is gekomen om het Mithraïsme te
verbinden met het stoïcijnse gedachtengoed, dan ligt daarin
misschien ook een aanwijzing besloten hoe Plutarchus erbij komt dat
de Romeinen kennis hebben gemaakt met het Mithraïsme via
zeerovers uit Cilicië. Is Paulus zo dan wellicht één
van de eerste bestrijders geweest van de Mithrascultus?
Sol invictus |
Mithras was een
godheid die was verbonden met gerechtigheid, waarheid, trouw en
solidariteit. Het valt dan ook niet moeilijk te begrijpen dat men
altijd heeft bevroed dat Mithraïsme en Christendom elkaar
wederzijds hebben beïnvloed, en natuurlijk ook bestreden. Ten
aanzien van de overeenkomsten valt te denken aan: de geboortedatum van
Jezus, 25 december (!); dat is de dag waarop ook het feest van Sol Invictus
viel; de rol van herders bij zowel de geboorte van Jezus als van Mithras;
aan de rituele maaltijden; aan het doopritueel als symbool van
inwijding en reiniging; aan de hemelvaart, en bovenal natuurlijk aan het
feit dat zij beiden werden gezien als 'Zonne der gerechtigheid' - om maar
eens de woorden te gebruiken waarmee tot op de dag van vandaag in de
kerken over Christus wordt gezongen (Gezang 967 uit het liedboek).
Een herder met vuurpot en een haan: Cautes |
Met de geschiedenis
van Mithras is het ingewikkeld gesteld. Het is een god met een heel
lange geschiedenis. Een geschiedenis die zeker zo'n 2000 jaar
beslaat. Binnen het westerse cultuurgebied dateert de oudste tekst
waarschijnlijk uit ± 1400 v. Chr. (een Hittitische inscriptie
in Turkije) en de jongste tekst uit de 5de eeuw na Chr. Maar, omdat er
uit een lange tussenperiode geen teksten voorhanden zijn maar
slechts afbeeldingen, lijkt de bestudering - zoals de grote
Mithraskenner Cumont het eens heeft geformuleerd - op het bestuderen
van het Christendom louter aan de hand van de teksten van het Oude Testament en de
afbeeldingen uit de Middeleeuwse Kathedralen.
Een Mithrasvereerder ingewijd in de graad van leeuw |
Niettemin: een aantal
zaken zijn wel duidelijk. Mithras is geboren uit de rots. En die rots
is de hemel; soms schieten er vlammen uit de rots (zoals uit
vuurstenen): de rots is dan ook de hemel waaruit het vuur neerdaalt.
Dit maakt Mithras tot een typische hemelgod. De rotsgeborene is een
vurige lichtgod. Zijn tegenhanger is de god van duisternis, de
nacht.
Mithras is vaak te vinden in aanwezigheid van de zonnegod,
en wordt ook wel met de zonnegod vereenzelvigd. Met name in die
hoedanigheid is hij dan tevens de god van de gerechtigheid.
Mithras doodt de stier |
In de strijd tegen de
machten van de duisternis geldt Mithras als onoverwinnelijk. Er zou
over deze God nog veel meer over te zeggen zijn. Over hem bestaan ook
mythen: over de jacht, over een waterwonder en over zijn verhouding
tot Sol, de zonnegod. De roemrijkste daad van Mithras is ongetwijfeld
het doden van de stier. Dit is daarom zo buitengewoon heilzaam omdat
er daaruit nieuw leven voortkomt. Op afbeeldingen zien we dat, soms
uit de staart maar soms ook uit het bloed van de stier, koren
ontstaat. Hier nog slechts een enkel woord over de aard van het
Mithraïsme. Het Mithraïsme was een mysteriegodsdienst: je
werd er ingewijd en kon vervolgens verschillende stadia doorlopen.
Daar hoorden rangen bij, zeven in getal: die van corax (raaf),
nymphus (bruid), miles (soldaat), leo (leeuw), perses (Pers),
Heliodromus (zonneloper) en pater (vader).
Nymphus (= de bruid) |
Opgraving naast de Santa Prisca, 1966 |
De Mithrasheiligdommen
zijn doorgaans ondergronds aangelegd in de vorm van een grot. Het dak
symboliseert de hemel. Nu en dan zijn er aangrenzende ruimtes, die
mogelijk gebruikt zijn voor bijzondere rituelen. Doorgaans zijn er in
het heiligdom voorzieningen zodat de aanwezigen konden aanliggen (aan
de maaltijd). Bij de ingang van de cultusruimte stonden beelden van
de beide fakkeldragers: de ene met de fakkel omhoog als vreugdevolle
verwijzing naar de opgaande zon, de ander met de fakkel omlaag als
treurige verwijzing naar de vallende duisternis (Cautes en Cautopates; aan
de voeten van Cautes staat soms een kraaiende haan). Hun beider
beeltenis ontbreekt in bijna geen enkel Mithrasheiligdom. Uit latere
geschriften blijkt dat Mithras samen met Cautes en Cautopates een
drievuldigheid vormde (aldus bij pseudo-Dionysius de Areopagiet).
Dr. Vermaseren, de leider van de opgraving in 1966 samen met de voorman van de Italiaanse werklieden |
Achterin de ruimte
bevond zich doorgaans een afbeelding van Mithras die de stier doodt:
representeert de stier de heerser van de nacht? Of is hier sprake van
Mithras die zichzelf doodt, om vervolgens weer in volle glorie op te
staan? Dat is allemaal niet geheel duidelijk. Wel is duidelijk dat ook
in deze mysteriegodsdienst alles draaide om leven, dood en
verrijzenis. Dikwijls komen er ook dieren voor op de voorstelling van
de stierdoding: een slang die de stier in de teelballen bijt; een
hond; een schorpioen en een raaf (zie de afbeelding op de sarcofaag
boven deze pagina).
Restanten van een afbeelding van de dierenriem in de Santa Prisca |
Mithras werd ook geassocieerd met de tijdgod:
mogelijk in verband daarmee waren ook de symbolen van de dierenriem
nu en dan terug te vinden in de Mithraea.
Dat het doden van de stier in verband werd gezien met de vruchtbaarheid van de aarde was iets dat waarschijnlijk de Christenen deed gruwen gezien de waarschuwingen van profeten tegen de Baälcultus en andere vruchtbaarheidsgodsdiensten. Hoe heftig de strijd tussen Christendom en Mithraïsme is geweest blijkt wellicht nog het beste uit het feit dat hier en daar, juist op plaatsen waar zich ooit een Mithrasheiligdom bevond, kerken zijn gebouwd. Een mooi voorbeeld daarvan is te vinden in Rome: op de Aventijn is de woning teruggevonden van een rijke Romein met daaronder een Mithraeum. Men heeft zelfs een ogenblik gedacht/gehoopt, dat deze woning destijds een keizerlijke verblijfplaats is geweest. Uit opgravingen die in 1966 in de omgeving van deze woning zijn gedaan onder leiding van M.J. Vermaseren is gebleken dat die veronderstelling - hoewel die al was gepubliceerd om op die manier maecenassen ertoe over te halen om gelden beschikbaar te stellen voor verder onderzoek - niet houdbaar was. Bovenop de plaats van het Mithraeum is - nadat dit heiligdom eerst grondig was vernield, de voorstellingen met grof geweld waren beschadigd en de ruimte was opgevuld met het puin - de Santa Prisca gebouwd. Onder de Sint Pieter is bij opgravingen (1974) een altaar gevonden voor stierenoffers met een inscriptie: daaruit blijkt dat het was gewijd aan "de Grote Moeder Cybele" en de "hoogste, onoverwinnelijke Mithras".
De basiliek Santa Prisca |
Keizer Julianus (de 'afvallige') heeft in het
midden van de vierde eeuw nog een poging gedaan om de Mithrascultus
in ere te herstellen. Zelf werd hij te Constantinopel ingewijd en
onmiddellijk tot de hoogste rang toegelaten.
Maar niet zo lang na zijn dood werden alle heidense culten en elk
bezoek aan een heidense tempel definitief verboden (391).
De Mithrascultus en het Christendom hebben elkaar
ongetwijfeld wederzijds beïnvloed. Dit verklaart waarom er -
oppervlakkig gezien - nogal wat overeenkomsten bestaan:
* de
verbinding tussen de heilandfiguur en het licht ('zonne der
gerechtigheid')
* de datum van hun geboorte (25 december)
* de
geboorte in een grot
* herders die bij hun geboorte aanwezig
zijn
* de rol van magiërs
* de doop als
inwijdingsritueel
* de rituele maaltijd
* de kraaiende haan
*
het water uit de rots
* de vergeestelijking van het offer
* de
hemelvaart
* het water dat komt uit de rots (Petrus!)
Hoe dit proces precies is verlopen is niet meer te achterhalen. En al evenmin of al de hier genoemde overeenkomsten terug te voeren zijn op de invloed van de beide culten op elkaar.
De hemelvaart van Mithras op de zonnewagen van Sol invictus, begeleid door Mercurius (Hermes) |
Terug naar het begin van deze pagina
Meer weten over deze website? Ga naar de TITELPAGINA of naar de SITEMAP.
Reactie? Zend een E-mail
© A.E.J. Kaal, 2014.