In de loop van de jaren heb ik veel kaarten gekregen van mensen, die mij
vanuit de verte groetten; toch heeft er daar nog nooit een bij gezeten van
iemand, die zichzelf als heilige betitelde. Paulus wordt nogal eens gezien
als een verwaand mannetje: omdat hij dingen kan zeggen, die wij niet in
onze mond zouden durven nemen.
Hoort daar bovenstaande uitspraak ook bij? Mogelijk begrijpen we Paulus
verkeerd; misschien heeft hij de Corinthiërs willen duidelijk maken: "hier
zijn mensen die aan jullie gedenken". Maar waarom dan dat woord "heiligen"?
Wij denken bij heiligen meteen aan bijzondere mensen: mensen op een
voetstuk. Meestal reserveren wij het woord voor mensen, die er al niet meer
zijn. Zo stond er onlangs over de overleden Belgische koning Boudewijn in
de krant: "Boudewijn de Heilige is niet langer ondenkbaar". Het woord
heilig verwijst dan "naar boven".
Zelf heb ik de neiging om heilig te verbinden met de omgekeerde richting:
naar beneden. Heiligen wordt een mens door aandacht te schenken aan wie
vergeten dreigen te worden: naamlozen, slachtoffers. Zelf zou ik het woord
heilige dan ook liever verbinden met de levenden, met mensen die bereid
zijn om naar oorlogsgebieden te trekken voor vredesmissies; mensen die
bereid zijn grote risico's te lopen omdat ze begaan zijn met mensen in
nood. Zo beschouwd is het misschien niet zo gek wat Paulus schrijft: de
heiligen groeten u. Het is bemoedigend dat er altijd weer zulke "heiligen"
zijn, waar de mensheid op kan rekenen; het is bemoedigend, wanneer er een
gemeente is, die beseft wat het betekent om de herinnering hoog te houden
aan de "verhoogde mens".
Naar de volgende pagina
Terug naar de indexpagina
Reactie? Zend een E-mail
© A.E.J. Kaal, 2003.