Afgebeeld zijn hier de drie gestalten, die ooit te gast waren
bij Abraham. De architectuurvorm links boven herinnert aan het
huis van Abraham; de eik van Mamre geeft de plaats aan waar
het gebeurde; Abraham en Sara worden op deze ikoon
niet meer afgebeeld, en de spijzen, die zij hadden toebereid,
al evenmin. In plaats daarvan zien we een beker met daarin
Gods gave aan mensen: zo wordt op deze ikoon de gastvrijheid
als het ware omgekeerd.
De oude kerk heeft in het verhaal over Abraham, die deze drie
gasten ontvangt, een voorafspiegeling gezien van de
Drieënheid (Gen. 18:1-16). In het verhaal krijgt Abraham
bezoek van JHWH in de gestalte van drie jonge mannen. Hij
ontvangt hen gastvrij, en zij voorspellen dat Sara -
niettegenstaande haar hoge leeftijd - alsnog een kind zal
krijgen. Opvallend in het Genesisverhaal is het alternerend
gebruik van enkelvoud en meervoud om de bezoekers aan te
duiden. Augustinus zegt over Abraham: "Hij zag er drie en
aanbad er één".
Het "gastmaal van Abraham" wordt al heel vroeg afgebeeld.
Doorgaans zijn Abraham en Sara ook afgebeeld, terwijl ze de
gasten bedienen. En de drie mannen zitten op de oudste
afbeeldingen naast elkaar aan een tafel. Later krijgt de
middelste steeds meer nadruk: hij wordt gekarakteriseerd als
de 'logos'. Na verloop van tijd wordt die middelste gestalte
vaak wat verhoogd afgebeeld, en ontstaat de neiging om Abraham
en Sara weg te laten. Dit ontwikkelingsproces vindt zijn
bekroning in het begin van de 15de eeuw door Andrej Roebljew.
Andrej Roebljew, een monnik van het beroemde door Sergius van
Radonezj gestichte Drievuldigheidsklooster, krijgt in het
begin van de 15de eeuw de opdracht om de ikoon van de
Drieëenheid te schilderen "opdat de medebroeders door het
aanschouwen van de ikoon met vreugde vervuld zouden worden en
hun blik zouden afwenden van de door haat veroorzaakte
verscheurdheid van de wereld om - zodoende - zich te laten
inspireren door de liefde die God is".
Wie de relatie tussen de drie personen op zich laat inwerken,
kan daarbij denken aan woorden van Basilius van Caesarea:
"Ziet ge de cirkelvormige beweging, waarin gelijken elkaar
verheerlijken? De zoon verheerlijkt de geest, de Vader
verheerlijkt de Zoon. Op zijn beurt ontvangt de Zoon de
verheerlijking van de Vader en is de Zoon de verheerlijking
van de Geest." Het is alsof Roebljew deze woorden in beeld
heeft gebracht. De ikoon geldt als feestdagikoon voor de
eerste Pinksterdag: met Kerstmis zendt de Vader de Zoon; met
Pasen overwint de Zoon de dood; en met Pinksteren komt de
Geest, die alle twijfel wegneemt, die bijeenbrengt, en die het
volk Gods zal leiden naar de voltooiïng.
Het gebaar van de middelste gestalte is een spreekgebaar: is
hieraan herkenbaar dat dit Christus is, Gods vleesgeworden
woord? De hand van de linkerengel zegent. Van de rechterengel
is wel gemeend dat de ene vinger, die zoveel nadruk krijgt,
verwijst naar de Geest die verenigt.
De ikoon nodigt ons uit om te mediteren over het goddelijk
mysterie, zoals dat is uitgedrukt in de gedachte van de drievuldigheid:
vader, zoon en geest van liefde.
Naar de volgende pagina
Terug naar het begin van de ikonengalerijReactie? Zend een E-mail
© A.E.J. Kaal, 2014.